Inversiunea valorilor


In orice institutie, pentru asigurarea unui climat organizational optim atingerii performantelor dorite,  este necesar ca factorii de conducere sa identifice, sa stabileasca si sa asigure implemenarea unui  set de valori la care angajatul sa se poata raporta in activitatea sa profesionala.

 Asigurarea respectarii acestui set de valori le permite angajatilor sa aiba la ce isi raporta activitatile pe care acestia le desfasoara.

In situatia in care exista o discordanta intre valorile promovate formal de organizatie si valorile reale pe care aceasta le induce angajatilor sai, prin practicile si politicile de management, asistam la o pervertire a functiilor pe care organizatia si le-a asumat in mod public.

Pe acest fond, la nivelul organizatiei, se produce o inversiune a valorilor . Astfel, valorile  formale (afisate in mod public) sunt inlocuite cu valorile valorile informale   ( promovate in mod real ). In acest context, normalitatea existenta in cadrul unei organizatii este inlocuita, treptat, cu ceea ce initial era perceput drept anormalitate.

Pentru a preveni aparitia  acestui derapaj, organizatiile recurg in mod frecvent la o analiza de climat organizational, care are rolul de a identifica in timp util posibilele discordante pe care membrii organizatiei le percep in activitatile profesionale curente.

Analiza de climat organizational reprezinta unul din instrumentele cele mai fine de masurare  a eficientei manageriale.

In literatura de specialitate climatul organizaţional  mai este definit ca :

1.    un rezultat al perceptiilor angajatilor, perceptii ce exercita o influenta majora asupra comportamentului acestora, intr-o perioada de timp data, reprezinta o interpretare individuala cat si colectiva a culturii institutiei din care angajatii fac parte;

2.    ambianta intelectuala si morala care domneste intr-un grup, ansamblul perceptiilor colective si al starilor emotionale existente in cadrul organizatiei;

3.   o radiografie a situatiei existente in organizatie, la a descrie opiniile, temerile, asteptarile sau gradul de satisfactie al angajatilor plasati pe diferite trepte ierarhice;

4.   suma perceptiilor membrilor unei organizatii cu privire la politicile, practicile si procedurile formale si informale ale organizatiei in care isi desfasoara activitatea;

5.   modalitatea de exprimare a persoanalitatii unei organizatii;

6.   reflecta caracteristicile generale ale unei organizatii;

7.      dispozitie psihica relativ stabilizata si generalizata la nivelul membrilor unui grup.

Cateva discutii relevante:

Discutie intre D.D. si Voda

[…] chit ca se intampla toate chestiile  astea,  nu poti sa ii dai la picioare, nu poti, nu da bine pentru institutie, pentru imagine, pentru multe chestii si mai ales,  nu da bine pentru ca nu se vrea sa se meraga in directia asta.

Daca se voia, se intamplau tot felul de lucruri. Din start trebuia sa elimini cauza. Daca ajungi  sef de tura la Moravita, care vrea sa se p..e contra vantului …pe ala nu il tine 2 luni la Moravita, pentru ca smecherii de sus cer […].

Discutie intre D.G. si Voda

Vezi ca aici, daca ai c…e mari, te poti face ofiter usor, depinde de ce pile ai la frontiera…mai usor ca peste tot .

Discutie intre S.A. si Voda

[…] nu poti sa te p..i contra vantului. Daca asta este sistemul. A.., crezi ca  n-am incercat?   Si altii dintre noi au incercat . S-au p…t contra vantului si ciao… tu nu esti bun acolo si treci pe dreapta .

Pentru a cunoaste climatul organizational existent la nivelul IJPF Timis in perioada premergatoare desfasurarii anchetei DNA, am solicitat in scris MAI si IJPF Timis, ca in baza legii care reglementeaza liberul acces la informatii de interes public, sa imi puna la dispozitie un exemplar de pe raportul de analiza a climatului organizational pe care l-a intocmit.

Din raspunsurile primite de la cele doua institutii am aflat urmatoarele lucruri:

  1. Ministerul Administratiei si Internelor mi-a comunicat ca a fost efectuata o analiza de climat organizational in ianuarie  2010, la nivelul IJPF Timis si SPF Cruceni. S-a refuzat comunicarea raportului intocmit, invocandu-se faptul ca sunt informatii clasificate.
  2. ITPF Timisoara mi-a comunicat ca au fost realizate 2 (doua) analize de climat organizational, una in anul 2009 si una in 2010.De asemenea, a refuzat sa comunice rezultatele , invocand (in mod gresit) faptul ca aceste rapoarte nu fac parte din informatiile de interes public.

Dupa cum se observa, am primit doua raspunsuri diferite la aceeasi intrebare.Pana la obtinerea prin intermediul justitiei a datelor solicitate, pornind de la realitatea starii de fapt pe care o cunoastem cu toti,  ma intreb ce ar putea releva diagnoza organizationala  efectuata in cadrul IJPF Timis si mai ales, ce ar fi trebuit sa faca cei care au asigurat conducerea acestei institutii in momentul in care au luat la cunostinta de rezultatul previzibil al acestei analize.


3 responses to “Inversiunea valorilor

  • valerian

    Multumesc pentru incurajare.Sa dea Dumnezeu sa ne vedem cu bine.

  • Miky2125

    Nu stiu cat de tare esti dar cel putin…ai multa vointa…sa te lupti cu lacomia celor „mari”.Oamenii nu iti inteleg atitudinea pt ca le este mai „bine” asa,ignoranta este o binecuvantare,nu?Mi-aduc aminte de un pusti de 22 ani ce vroia sa ia lumea in piept departe de casa de cei dragi, avand multa incredere in el,in viitor.Nu a crezut niciodata ca „sistemul” ii va darama toate principiile invatate acasa.Noi suntem mici si servim scopurile celor ce „trebuie”.Indiferent de ce s-a intamplat acolo oamenii ar trebuie sa stie ce s-a intamplat si sa ia atitudine.In Romania toate sistemele sunt corupte,absolut TOATE.Forta Vali si D-zeu sa te binecuvanteze.

  • sogar

    esti tare frate. adevarul este carbunele incins pe care nimeni nu vrea sa il scoata din foc cu mana lui.

Spune-ti parerea...

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: