Legalitatea infiltrarii investigatorului acoperit Voda in cadrul IJPF Timis


Investigatorul sub acoperire este lucrator operativ din cadrul politiei judiciare care isi desfasoara activitatea in baza autorizatiei emise de procurorul care efectueaza sau supravegheaza urmarirea penala, intr-un dosar penal (art. 224^1 – art. 224^4 CPP).

In cele ce urmeaza voi face o analiza cat mai pertinenta pentru a stabili daca au fost respectate normele legale in ceea ce priveste infiltrarea si activitatea desfasurata de investigatorul sub acoperire Voda Mihai Cristian folosit in dosarul “Moravita”.

        I. Legalitatea numirii/infiltrarii agentului Voda in cadrul IJPF Timis

Voda Mihai Cristian a fost numit in functia de agent III la Compartimentul Ture Serviciu din cadrul SPF Deta prin Dispozitia Sefului IJPF Timis nr. S1109279 din 30.08.2010, astfel:

Cu data de 15.08.2010 agentul de politie VODA Alexandru MIHAI CRISTIAN , mutat la cerere de la Inspectoratul Judetean al Jandarmeriei Bihor prin dispozitia sefului  Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane nr. S969 din 19.08.2010 si echivalat in grad profesionalconform dispozitiei IGPF nr. 177362 din 15.08.2010, se numeste in functia de agent III la compartimentul Ture Serviciu la SPF Deta, pozitia 426 in statul de organizare.

Investigatorul acoperit VMC a fost autorizat de procuror incepand cu data de 03.09.2010 in dosarul penal 246/P/2010.Practic in cadrul IJPF Timis a fost incadrata o persoana cu identitate falsa.

Numirea lui VMC in cadrul IJPF Timis s-a facut in afara cadrului legal, prin emiterea in mod abuziv a unei dispozitiei de mutare fictiva de la Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane la Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Timis si incadarea in functia de agent de politie la  IJPF Timis-Sectorul Politiei de Frontiera Deta,  cu incalcarea tuturor normelor legale in vigoare ce reglementeaza mutarea, transferul, incadrarea sau numirea in unitatile MAI, respectiv Legea 360/2002, OMAI 665/2008 si OMAI 300/2004.

 Articolul 69 alin.(1) lit. l din Legea 360/2002 prevede ca raporturilor de serviciu ale politistului inceteaza cand s-a stabilit ca a fost incadrat in mod fraudulos in politie.Din acest text de lege rezulta, daca mai era nevoie, ca este interzis  a incadra o persoana in mod fraudulos in politie.

Trebuie precizat ca Politia de Frontiera poate coopera cu celelalte institutii ale statului care au atributii privind asigurarea ordinii de drept, dar acest lucru se face doar  in conditiile legii, asa cum prevede art. 4 din OUG 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera .

  II. Legalitatea atribuirii unei calitati oficiale (politist de frontiera) investigatorului acoperit  de catre procuror

Un alt aspect care trebuie analizat este calitatea in care investigatorul acoperit VMC si-a desfasurat activitatea, respectiv politist de frontiera.

Procurorii de caz si-au depasit prerogativele legale in momentul  autorizarii efectuarii unor activitati investigative acoperite de catre lucatorul DGA cu nume de cod  VODA MIHAI CRISTIAN, intr-o calitate oficiala (politist de frontiera) pe care acesta a dobandit-o si a exercitat-o in mod NELEGAL cu sprijinul nemijlocit al factorilor de conducere din cadrul IGPF si IJPF Timis.Desi procurorii cunosteau atat identitatea cat si calitatea reala a investigatorului pe care acestia il autorizasera,  i-au permis acestuia, in afara unei autorizatii exprese, sa desfasoare activitati procedurale conspirate in cadrul unei institutii publice, folosindu-se de o calitate oficiala pe care acesta nu o detinea in mod legal.

In conformitate cu art. 7 din Legea 360/2002 calitatea de politist de frontiera se dobandeste si se pierde in conditiile prevazute de prezenta lege, iar art. 8 din aceeasi lege prevede ca profesia de politist de frontiera  poate fi exercitata numai de catre persoana care a dobandit aceasta calitate, in conditiile legii.

  III. Legalitatea emiterii unei carti de identitate false pe numele investigatorului acoperit Voda, inainte  ca acesta sa fie autorizat ca investigator intr-un dosar penal

Un alt aspect care trebuie discutat este emiterea si punerea la dispozitia lucratorului DGA cu nume de cod VODA MIHAI CRISTIAN a unei carti de identitate false inainte ca acesta sa fie autorizat ca si investigator sub acoperire si inainte de inregistrarea unei cauze penale la unitatea de parchet .

 Sa presupunem o posibila invocare de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date a art.  14 alin 9 din OUG 97/2005, ca temei juridic pentru eliberarea unor documente oficiale cu identitate fictiva, articol care prevede eliberarea unor asemnea documente, la solicitarea autoritatilor cu atributii in domeniul ordinii si sigurantei publice.

In primul rand, nu poate fi acceptat acest argument, deoarece, pe de o parte, daca solicitarea ar fi venit de la Parchetul DNA era conditionata de existenta unui dosar penal, iar pe de alta parte daca solicitarea ar fi venit de la  DGA  ar fi fost necesara existenta unei autorizatii a procurorului in conformitate cu art. 12 din Regulamentul de organizare si functionare al DGA, care prevede ca  “In scopul descoperirii faptelor, identificarii faptuitorilor si obţinerii mijloacelor de proba, direcţia generala poate folosi investigatori sub acoperire  in baza autorizarii date de procurorul competent, in condiţiile legii.”

In al doilea rand,  din continutul OUG 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identiate ale cetatenilor romani nu rezulta posibilitatea eliberarii unor documente de identitate in alte situatii decat cele reglementate de art 11 alin 1. Prin urmare, chiar daca, prin absurd, MAI, DGA sau procurorul ar fi solicitat  DEPABD eliberarea unei carti pe o identitate fictiva in scopul folosirii sale de catre un investigator sub acoperire, aceasta institutie publica, nu avea temeiul legal pentru a putea inregistra in sistemul national de evidenta a persoanelor datele fictive comunicate de catre MAI, DGA sau parchet si pentru a elibera un document de identitate care sa contina aceste date, in alte conditii decat cele prevazute in OUG 97/2005.

 La data de 14.04.2013 am formulat o petitie catre MAI in care am solicitat verificarea legalitatii numirii investigatorului acoperit Voda  in cadrul IJPF Timis inainte de existenta unui dosar penal si a unei autorizatii a procurorului, precum si verificarea respectarii normelor legale privind eliberarea  cartii de identitate falsa pe numele Voda Mihai Cristian, inainte de existenta unei autorizatii emisa de procuror.Petitia a fost directionata de catre MAI la DNA.Desi initial DNA a ezitat sa comunice un raspuns, fiind nevoit sa formulez o alta petitie, intr-un final mi-a fost comunicat raspunsul DNA nr. 101/VIII-1/2013, in care se arata urmatoarele :

Incadrarea numitului Voda Mihai Cristian la IJPF Timis si eliberarea de catre DEPABD a cartii de identitate sub numele sus-amintit, s-a facut in conditii legale, sub directa coordonare si cu stiinta procurorilor de caz desemnati sa instrumenteze un dosar penal”.

Dupa cum vedeti, desi invoca conditii de legaliatate, DNA nu precizeaza care sunt totusi actele normative care au asigurat aceasta legalitate.

Mai departe DNA afirma ca „… prin actul de inculpare in cauza s-a dispus neinceperea urmaririi penale (n.n. fata de investigatorul Voda) pe considerentul ca faptele sale penale presupus comise le-a lipsit unul din elementele constitutive ale infractiunii, respectiv latura subiectiva.”

 Intr-adevar, prin actul de inculpare (rechizitoriul) s-a dispus neinceperea urmaririi penale fata de investigatorul Voda,  pentru infractiunea de luare de mita, insa nu si pentru infractiunile de exercitare fara drept a unei profesii (art. 281 C.pen), fals privind identitatea (art. 293 C.pen) si uzul de fals (art. 291 C.pen) , de care acesta ar putea fi acuzat ca le-ar fi comis din momentul numirii in cadrul IJPF Timis (15.08.2010) si pana la momentul autorizarii ca investigator de catre procuror (03.09.2010) .

Daca am presupune totusi ca ar fi existat un dosar penal si o autorizare a  procurorului inca de la momentul numirii agentului Voda in cadrul IJPF Timis, si anume 15.08.2010? Ar mai fi fost o situatie de nelegalitate?

Din punctul meu de vedere, da.

In momentul de fata, in Romania, nu exista niciun cadrul legal care sa permita infiltrarea unui investigator acoperit in cadrul unei institutii de ordine publica, sub o identitate falsa, exercitand o calitate oficiala care nu poate fi atribuita de catre procuror, ci se dobandeste in conditiile legii.


2 responses to “Legalitatea infiltrarii investigatorului acoperit Voda in cadrul IJPF Timis

  • valerian dragomir

    Referitor la acest aspect, procurorii au dispus prin rechizitoriu NUP pentru infractiunea de luare de mita, pe motiv ca nu intruneste elementele constitutive ale infractiunii sub aspectul lipsei laturii subiective.Insa faptul ca a luat bani arata si o atitudine pro-activa a investigatorului.

  • Latura Subiectivă

    În România nu există niciun cadru legal care să-i permită unui investigator să ia bani și totuși a luat și nu a pățit nimic cu toate că nici măcar nu a fost autorizat să ia ci doar ”să promită, să ofere și să dea ”.

Spune-ti parerea...

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: